MIK-dag på skolan

25 april, 2019

Idag har vi haft MIK-dag på skolan! Dagen har gått i sann MIK-anda och har bjudit på såväl journalistföreläsning som MIK-äventyr!

I enlighet med förra årets modell, deltog alla elever i år 2 och elever på Imspråk i en halvdags ”MIK-äventyr”. Äventyret byggde detta år på 12 MIK-rum av olika slag där mer eller mindre kluriga uppdrag med MIK-anknytning väntade. Alla rum testade såväl olika (MIK-)förmågor som strategi och samarbete. Nedan följer ett litet axplock från några av rummen:

Det viktigaste var naturligtvis deltagande, nyfikenhet och lärdomar på vägen, men det utsågs också några vinnare i MIK-äventyret:

  • 1:a – Skärmgenierna (elever i HA17), klarade 12 rum.
  • 2: a – Algoritmatleterna (August, Ebba, Petter, Philip, Rasmus – EK17), klarade 8 rum.
  • 3:a – Netetikettnyttjarna (Victor, William, Casper, Ronja – EK17), klarade 7 rum.
  • Utslagsfrågan – Botbossarna (elever på Imspråk-programmet), gissade på 98 och det var 106st.

Alla skolans elever fick också ta del av en föreläsning av Anna Lindberg, publisher och VD för Öst Media och ansvarig utgivare för bl.a. Corren. Hon föreläste om journalistuppdraget utifrån grundlagarna TF och YGL och resonerade också kring olika pressetiska frågor och ställningstaganden utifrån verkliga händelser.

Ett återkommande inslag i föreläsningen var att hon betonade viktiga skillnader mellan traditionella medier och de sociala medieplattformarna, vad gäller roll i samhället, vem som har ansvaret och vilka lagar man har att förhålla sig till. Förhoppningsvis en tankeväckare för många elever! Till föreläsningen hade eleverna dessutom förberett frågor om journalistikens uppdrag, journalisternas arbetssituation, löneläge och publicistiska dilemman m.m. Vi tackar Anna för en mycket intressant och relevant föreläsning!