Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
MIK är en förkortning för Medie- och informationskunnighet och innebär bl.a. att:
Vi lever i en allt mer digitaliserat samhälle som ställer nya och föränderliga krav på dess medborgare. Mot bakgrund av detta beslutade Regeringen 2017 att det digitala uppdraget skulle förtydligas och stärkas i 2018 års styrdokument för samtliga skolformer. Ändringarna har gjorts i såväl läroplan som kurs- och ämnesplaner.
Medie- och informationskunnighet (MIK) finns nämnt i många passager i såväl läro- som kursplaner. Förmågorna tränas därför enskilt i olika kurser, och även i större samarbeten. Nedan följer skolans MIK-upplägg för de olika MIK-samarbeten där biblioteket ingår på något sätt.
När? | Elever? | Vad? | Pedagoger? |
---|---|---|---|
HT år 1 | Samtliga elever | Praktisk bibliotekskunskap (t.ex Inlästa läromedel, Legimus, hantera lån, | Bibliotekspedagogen/ Svensklärarna |
VT år 1 | Svenska 1, högskole-förberedande | Faktasökning i olika källor, uppsatsskrivning. | BIbliotekspedagogen/ Svensklärarna Samhällskunskapslärarna |
År 2 | Svenska 2 | Uppsats kring MIK-ämne | BIbliotekspedagogen/ Svensklärarna |
År 3 | GA-elever, högskole-förberedande program | En systematisk, riktad insats till samtliga elever i samband med deras gymnasiearbete, (med anpassning till studieförberedande resp. yrkesförberedande program) exv.:
| Bibliotekspedagogen/ GA-handledarna |
Senast uppdaterad